Scoutingwedstrijden (2022)

Uitslagen staan onder het kopje “20 maart”.

Olger, Jasha, Jacob, Guus, Luuk, Desmond, Sep, Alanis, Doeschka, Livia, Esmijn, Isabel en Soekie: van harte gefeliciteerd!

26 februari
De Scoutingwedstrijden 2022 zijn gestart!
Zaterdag 26 februari was de introductie. De verkenners en de padvindsters zagen op Trappershorst een vlogger, die hen uitlegde wat precies de bedoeling is de komende weken.
Daarna is elke patrouille gaan bedenken hoe zij uiteindelijk als beste vlogteam kunnen eindigen.

12 maart
Zaterdag 12 maart was de hike. Elke patrouille liep in twee groepjes (junioren/senioren). Na afloop maakte elke groepje een verslag. Benieuwd hoe een hikeverslag er tegenwoordig uitziet? De foto’s geven een leuke impressie.

19 maart
Zaterdag 19 maart begint het slotweekend. Onder een stralende zon is het al gauw een gezelligheid van belang bij Trappershorst. Alle vloggers hebben er zin in! Het koken gaat lekker vlot. Er worden prachtige, lekkere en originele gerechten gemaakt.

20 maart
Zondag 20 maart, de winnaars zijn bekend. Van harte gefeliciteerd Alanis, Doeschka, Livia, Esmijn, Isabel, Soekie, Olger, Jasha, Jacob, Guus, Luuk, Desmond en Sep!
Alle uitslagen:

PROGRAMMA EN ALLE VERDERE INFORMATIE

  • thuisopdracht
  • zaterdag 12 maart: hike
  • zaterdag 19 maart: afsluitend weekend
  • zondag 20 maart: afsluitend weekend, vanaf 12 uur (onder voorbehoud) ook voor familie/vrienden/bekenden om te helpen met jureren
  • jury en puntentelling
  • materiaallijst
  • informatie voor ouders

THUISOPDRACHT
Voordat je kanaal gereed is om een hoop volgers te krijgen moeten viewers natuurlijk wel weten wie jullie zijn. Maak daarom jullie eerste vlog waarin jullie jezelf voorstellen. De thuisopdracht lever je in bij het afsluitend weekend.
Eisen van de thuisopdracht:

  • Noem uit welk gebied/land je komt. Dit mag een zelfverzonnen plek zijn maar mag ook een bestaande locatie zijn.
  • Al je crewleden moeten in beeld komen, waarvan er minimaal twee iets zeggen in de vlog.
  • We hoeven niet te weten wie of wat jullie zijn. Het belangrijkste is dat we weten waar jullie vandaan komen.
  • Dit beeld wordt versterkt door de achtergrond die eruit ziet als jullie omgeving.
  • Maak reclame voor een toeristische trekpleister in jullie omgeving, waardoor andere vloggers juist naar jullie toe willen komen.
  • Minimaal 1 minuut, maximaal 3 minuten.
  • Inleveren op usb-stick met je patrouillenaam erop. Gebruik geen thema-naam.

—————————————————————————————-

ZATERDAG 12 MAART: HIKE
De hike is dit jaar een oriëntatietocht. Jullie gaan op twee niveaus een tocht lopen die je helemaal zelf kunt bepalen. Iedere keer moet je keuzes maken. Je zult moeten bedenken en overleggen wat de slimste keuze voor de volgende stap is.

Het komt in deze tocht aan op heel goed kaartlezen, maar ook op slimheid, inventiviteit en slimme keuzes maken. Kortom: een verrassende tocht waar je veel eigen beslissingen zult moeten nemen. Lees hieronder hoe het
allemaal in zijn werk gaat.

Twee groepen
Je patrouille/ronde/ploeg wordt verdeeld in 2 gelijke groepen, een jongste groep en een oudste groep. Iedere groep loopt een eigen hike, en kan daarmee 100 punten verdienen. Samen ben je dus 200 punten waard!
Keuzes maken
Iedere groep krijgt een eigen stafkaart. De oudere groep een normale kaart, de jongste groep een wat makkelijkere kaart. Op die kaart staan verschillende posten. Er zijn:
• 8 basisposten
• 4 bonusposten
• 1 extra bonuspost
Tijdens de tocht maken jullie gebruik van een app om de post af te tekenen. Geef gedoe dus met pen en papier, maar geheel digitaal! Hiervoor hebben jullie wel een telefoon nodig, liefst met 4G, maar dit is niet noodzakelijk. Neem dus allemaal je telefoon mee!
Je bent helemaal vrij om zelf te bepalen welke posten je gaat doen en in welke volgorde. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om alleen de 8 basisposten te gaan lopen, dat levert al een aantal punten op.Je kunt het jezelf ook wat moeilijker maken door op een basispost te kiezen voor het lopen van een bepaalde hike-techniek naar een bonuspost waar je dan ook extra punten voor krijgt. Maar: dat kost je natuurlijk ook tijd…

Eindopdracht
Als je terugkomt ga je met je eigen loopgroepje een eindopdracht maken die te maken heeft met de gelopen tocht. De eindopdracht is geen traditioneel hike-verslag.

Tijd
Je krijgt voor de hike – inclusief het maken van je eindopdracht – 6 uur de tijd. Tijdens de looptocht moet je dus de tijd goed in de gaten houden bij het nemen van je beslissingen. “Heb ik nog tijd om een bonuspost te doen of kan ik beter de laatste posten laten zitten en naar het kamp teruglopen…”

Thuis
Thuis kun je het volgende voorbereiden:
• Vooraf oefenen met kaartlezen met schaal van 1:25000
• Oefen ook route-technieken zoals kruispuntroute, doorsteek, gradenroute, etc.
• Neem wat pennen, potloden, stiften en ander knutselgerei mee voor de eindopdracht

—————————————————————————————-

ZATERDAG 19 EN ZONDAG 20 MAART: EINDWEEKEND

Begin en eind
We verzamelen zaterdag om 14:00 op Trappershorst.
De eindtijd is zondag rond 14:00, eveneens op Trappershorst.
Ouders, broertjes en zusjes zijn (onder voorbehoud) zondag vanaf 12:00 welkom voor de ouderjurering.

Kampopbouw
Als crew heb je natuurlijk ook een plek nodig waar je kunt uitrusten, je eten bereiden en vooral waar je je video’s kunt monteren en uploaden. In je kamp moet in ieder geval aanwezig zijn:

• Tent(en)
• Een overdekte verblijfplek om te eten en te ontspannen. Daaronder een (gepionierde) tafel met zitmogelijkheid. Een tafelblad of roltafelblad gebruiken mag.
• Een krib- of tafelvuur waarop je je maaltijd kunt koken
• Een hakplaats
• Een voorziening voor het opbergen van keukenmateriaal en kookgerei
• Een bergplaats voor (gescheiden) afval.
• Thema-verwerking: maak in je kampje duidelijk waar jullie vandaan komen.

Uniforminspectie
Dit doen we natuurlijk wel in compleet uniform! Onder dat uniform verstaan wij: Blouse met scoutingtekens, insignes en naambandjes op de juiste plaats, das en dasring (een dasring is niet een simpel touwtje of luciferdoosje)

Koken (zaterdagavond)
Op zaterdagavond koken jullie met je patrouille, met behulp van de zelf meegebrachte ingrediënten, een maaltijd. Natuurlijk verwerk je het thema van de SW in deze maaltijd. Je bereidt de maaltijd op een houtvuur. Het kan zijn dat het te droog weer is om op houtvuur te mogen koken. Als dit zo is, krijg je dit tijdens de SW te horen. In dat geval bereid je je eten op je eigen gasstel. De maaltijd bestaat uit een hoofdgerecht en een toetje. Dit maken jullie uiteraard
helemaal zelf. Let hierbij wel op de volgende punten:

Hoofdgerecht
De ingrediënten voor het hoofdgerecht neem je per patrouille zelf mee. De jury let bij het beoordelen uiteraard op smaak en gaarheid, maar ze letten zeker ook op originaliteit. Dus zorg voor een verrassende maaltijd!

Toetje
Ook in het toetje kun je helemaal je eigen creativiteit kwijt. Je krijgt daarvoor geen ingrediënten van ons en je mag volledig je eigen creatie maken, uiteraard wel in thema. Je moet alles op het kampterrein zelf klaarmaken.

Recept
Maak van tevoren een mooi recept van je maaltijd op 1 of 2 A4’tjes. Het recept bevat alle ingrediënten en de bereidingswijze. Noteer ook de naam van je crew op het recept. Dit recept lever je in bij de jury.
Maak het hoofdgerecht en toetje volgens jullie eigen recept dat past bij jullie themaverhaal. De ingrediënten die je koopt moeten genoeg zijn voor je hele patrouille. Je krijgt per persoon €4,- vergoeding voor aankoop van je ingrediënten. Bonnen inleveren bij Lars of Mark.
Er komen minimaal 2 gasten (juryleden) een hapje proeven, want de maaltijd wordt natuurlijk beoordeeld. En wat helemaal leuk is, is als je het thematisch aankleedt (bonuspunten).

De jury let op de volgende dingen:
• Of je voldoet aan de bovengenoemde eisen
• Techniek van tafel- of kribvuur
• Originaliteit
• Voedzaamheid van je maaltijd
• Smaak
• Presentatie
• Samenwerking onder de crewleden
• Hygiëne tijdens het koken
• Opruimen

Zaterdagavond: Avondprogramma
Wordt niet beoordeeld!! Wat we gaan doen merk je vanzelf.

Themapresentatie (zondagochtend)
Jullie zijn mee op reis gegaan om allerlei records te breken. Laat tijdens de presentatie een vlog zien waarin je uitlegt wie jullie hebben meegenomen en waarom zij de juiste personen zijn om alle records te verbreken. Je stukje moet voldoen aan de onderstaande eisen:
• Tussen de 3 en 5 min.
• Jullie presenteren een zelfbedachte recordpoging die past bij jullie themaverhaal.
• Wat dragen de mensen op de vlog bij aan de challenges. Dit moet gedurende het themastukje duidelijk worden
• Je gebruikt een zelfgemaakte vlogcamera in de themapresentatie, deze hoeft niet echt
te kunnen filmen.
• Alle leden komen aan het woord gedurende de presentatie.
• Je themastukje voer je op alsof je op dat moment een vlog opneemt.

—————————————————————————————-

JURY EN PUNTENTELLING
Tijdens de SW kun je 800 punten verdienen met verschillende onderdelen. Op verschillende tijdstippen tijdens het weekend komen er juryleden langs om punten te geven. Je kunt maximaal de volgende punten behalen:
– Hike 200
– Koken 200
– Themapresentatie 150
– Kampopbouw 100
– Thuisopdracht 100
– Nachtinspectie 25
– Uniforminspectie 25
– Totaal aantal punten 800
Voor de grotere onderdelen vind je hieronder een gedetailleerdere puntenverdeling:

Hike (totaal 200 punten)
50 punten – basisposten
80 punten – bonusposten
30 punten – extra bonus
20 punten – alternatieve postopdrachten
20 punten – verslag

Kampopbouw (totaal 100 punten)
30 punten – voor de inrichting, themaverwerking en algemene indruk van je kampterrein
30 punten – voor techniek en originaliteit keuken & kribvuur
15 punten – voor techniek en netheid tent
15 punten – voor netheid en veiligheid in je kamp
10 punten – samenwerking

Koken (totaal 200 punten)
50 punten – voor aankleding en presentatie
65 punten – voor samenstelling, smaak & recept
30 punten – voor de hygiëne en veiligheid
55 punten – voor taakverdeling, samenwerking en opruimen

Themapresentatie (totaal 150 punten)
80 punten – voor je presentatie
45 punten – voor algemene indruk
25 punten – voor je themakleding

—————————————————————————————-

MATERIAALLIJST

  • eetgerei dat minimaal bestaat uit een mok, bord en bestek per persoon
  • alle ingrediënten die je nodig hebt voor je zaterdagavondmaaltijd
  • aankleding voor bij de maaltijd (tafelkleed, kandelaars, etc)
  • thuisopdracht
  • slaapzak
  • matje
  • kussen
  • evt. pyjama
  • reservekleding
  • toiletartikelen
  • compleet uniform (blouse, das en dasring)
  • themakleding
  • spullen voor de themapresentatie op zondag
  • ontbijt voor zondagochtend


Voor de hike
Je loopt de hike in twee groepjes. Neem daarvoor de volgende dingen mee:

  • 2 rugzakjes om alle hikespullen in mee te nemen
  • mobiele telefoons (volle accu!): voor de oudere en voor de jongere loopgroep; zorg dat je de nummers van die telefoons weet!
  • 2 digitale camera’s; je mag ook de camera van je teleofon gebruiken
  • schaar, plakband, pen, papier, kleurpotloden
  • voldoende drinken en je lunchpakket
  • goede loopschoenen en kleding die op het weer zijn afgestemd

—————————————————————————————-

INFORMATIE VOOR OUDERS

Noodnummers
Tijdens de SW zijn wij in geval van nood bereikbaar op twee 06-nummers:
Lex Aalbers: 06 – 28337283
Ruurd Heuvel: 06 – 38040070

Jurering door ouders en andere belangstellenden
We nodigen alle ouders, grootouders, familie, vrienden, buren en andere belangstellenden uit om het laatste deel van onze scoutingwedstrijden mee te maken. Iedereen is om 12 uur welkom op Trappershorst. Na een kop lekkere koffie gaan alle gasten de themapresentatie van de verschillende patrouilles jureren. Deze punten worden opgeteld bij alle reeds behaalde punten en dan is er omstreeks 13:30 uur de einduitslag.